Aktywność fizyczna jest bardzo ważna na każdym etapie życia człowieka. Małe dzieci uczą się raczkować czy chodzić i to jest ich pierwsze spotkanie z aktywnością swojego ciała. Coraz starsze dzieci potrzebują dużo sportu w swoim życiu, aby „rozładować baterie” przed spaniem. Po okresie dojrzewania, kiedy nasze życie staje się stateczne, ważne jest, aby dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości ruchu, ponieważ poprawi to naszą sprawność fizyczną i sprawi, że organizm będzie zdrowszy. Jak wygląda aktywność fizyczna w wieku dojrzałym? Co robić zamiast chodzenia na spacery? Tego wszystkiego dowiesz się poniżej!

Sport to zdrowie!

Chodzenie, bieganie, pływanie, to wszystko zalicza się do mniejszej lub większej aktywności fizycznej. A co tak naprawdę daje nam sport?

  • wpływa pozytywnie na samopoczucie;
  • poprawia humor;
  • reguluje przemianę materii;
  • zwiększa zdolność uczenia się;
  • podnosi samoocenę;
  • zwiększa sprawność mózgu;
  • redukuje stres;
  • reguluje apetyt;
  • wzmacnia odporność na ból;
  • wzmacnia samodyscyplinę;
  • poprawia kondycję ciała;
  • zapobiega osteoporozie;
  • wzmacnia system immunologiczny;
  • obniża ciśnienie krwi;
  • obniża ryzyko wystąpienia zaburzeń sercowo-naczyniowych;
  • obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę;
  • łagodzi bóle pleców;
  • obniża ryzyko demencji;
  • pomaga walczyć z depresją;
  • pomaga walczyć z nadwagą i otyłością.

Plusów uprawiania sportu, jest oczywiście dużo więcej, ale te wymienione powyżej są tymi najważniejszymi. Jak możesz zauważyć, sport to naprawdę zdrowie, więc koniecznie wprowadź go do swojego codziennego życia!

Aktywność fizyczna w wieku dojrzałymJaki sport uprawiać?

Sporty są różne i każdy z nich wymaga innych zdolności fizycznych. Nie przeciążaj się zbytnio na początku swojej przygody sportowej. Możesz zacząć od czegoś łatwego i niewymagającego od Ciebie dużego wysiłku. Co będzie dobre na początek?

  • spacerowanie zwykłe chodzenie może nie wydawać się ciężkie, ale uwierz nam, że po godzinnym spacerze, możesz mieć zakwasy w nogach! Na początku możesz robić krótsze dystanse, np. takie po 2-3 kilometry i z czasem zwiększać te odległości. Najlepiej wybierz miejsce, gdzie nie będziesz musiał się zatrzymywać na pasach, np. park. Dodatkowo możesz założyć słuchawki i włączyć ulubioną muzykę, podcast, którego długo nie słuchałeś lub audiobooka książki, która od dawna chodzi Ci po głowie. Możesz wspomóc się specjalnymi kijkami, które będą nadawać rytm Twojemu chodzeniu i sprawią, że będzie ono bardziej dynamiczne.
  • jazda na rowerze – jeżdżenie rowerem może być świetną aktywnością fizyczną dla osób w dojrzałym wieku. Dzięki temu będziesz pracować nad poprawną postawą ciała, zwiększysz siłę mięśni swoich nóg, rąk oraz tułowia. Dodatkowo jazda na rowerze sprawi, że będziesz mógł oglądać piękne widoki i cieszyć się świeżym powietrzem. Możesz jeździć po parku otoczony przyrodą lub wybrać bardziej ustronne miejsce jak specjalne ścieżki za miastem czy w lesie. Pamiętaj o bezpieczeństwie i zawsze zakładaj ochraniacze na kolana i łokcie oraz obowiązkowo noś dobrej jakości kask, który ochroni Twoją głowę przed powikłaniami po upadku.
  • rozciąganie ciała –świetnym ćwiczeniem dla osób w wieku dojrzałym będzie rozciąganie ciała. Możesz zacząć od lekkich skłonów, aby rozciągnąć mięśnie tułowia, a następnie przejść do rąk i nóg. Pamiętaj, aby wszystko wykonywać powoli i z umiarem, ponieważ rozciąganie potrzebuje czasu. Uwierz nam, że nawet jeśli poświęcisz pół godziny dziennie na ćwiczenie swojego ciała, to ono Ci za to podziękuje!
  • bieganie –jest to sport już dla bardziej zaawansowanych osób, ale oczywiście również możesz go spróbować! Zacznij od krótkich dystansów, które będą mieć 2-3 kilometry i z czasem je zwiększ. Pamiętaj o dobrym ubiorze, zwłaszcza latem i zimą, kiedy temperatury często są skrajnie wysokie lub niskie. Koniecznie kup wygodne i lekkie buty sportowe, które pomogą Ci w pokonywaniu kolejnych kilometrów! Pamiętaj również o wodzie, dobrej muzyce w słuchawkach i o tym, po co to w ogóle robisz – aby poprawić swoje zdrowie!
  • pływanie –pływanie jest jednym z lepszych sposobów na utrzymanie aktywności fizycznej w wieku dojrzałym. Warto chodzić na basen nawet kilka razy w tygodniu, aby odpowiednio rozciągać oraz budować mięśnie. Dodatkowo woda zrelaksuje Twoje ciało, a umysł się wyciszy, więc pływanie jest również dobre dla Twojego zdrowia psychicznego. Koniecznie zaopatrz się w odpowiedni strój, czepek i okulary, które pomogą Ci osiągnąć sukcesy!

Czas na relaks!

Po dniu pełnym obowiązków, stresu i ciężkiej pracy oraz wybranej aktywności fizycznej, oczywiście należy Ci się odpoczynek. Relaks możesz rozpocząć od gorącej kąpieli z dodatkiem musującej kuli lub aromatycznych olejków. Spędź w wannie więcej czasu niż zwykle i pozwól, aby wszystkie Twoje mięśnie się rozluźniły. Koniecznie zadbaj również o swój komfort snu. Zdrowy sen zapewni Ci odpowiedni stelaż. Kiedy będzie on już wybrany i dostosowany do Twoich potrzeb, to czas na podłoże, na którym będziesz odpoczywać. Jeśli jesteś miłośnikiem przyrody, to koniecznie wybierz jeden z materacy ekologicznych, który zapewni Ci relaks podczas spania, a dodatkowo będziesz dbać o środowisko!